Funderar du på att starta en webbshop?

Har du en bra produkt som du skulle vilja sälja? Eller säljer du redan produkter i en butik och vill utöka din marknad. Då är en webbshop något för dig. Nedan finner du lite punkter på vad du ska tänka på.

1: Först och främst måste du bestämma ifall du ska hyra en webbshop eller om du ska köpa en.

Fördelar med en hyrd shop är att startkostnaden är relativt låg men det finns vissa begränsningar såsom att

  • du är låst till leverantörens funktioner och priser
  • du har inte 100 % frihet på utseendet
  • du äger inte din webbshop

Om du väljer att köpa din webbshop kommer startkostnaden vara lite högre men lönsammare i längden. Fördelarna är

  • 100 % frihet och kan skräddarsy utseende och funktioner
  • Du får funktioner som är anpassade efter Din verksamhet
  • Årskostnaden efter uppstart är endast för webbhotellet och inga extra kostnader för webbshopen

Gör en budget för att se skillnaderna i kostnaderna mellan hyrshoppen och köpshoppen, då kan du se att efter ett eller två år så har köpshoppen lönat sig.

2: Betalning

Många kanske tycker att det är komplicerat med betallösningar men i själva verket så behöver det inte vara så svårt. Det bästa är om man erbjuder sina kunder att betala via faktura, betalkort och direktbetalning via internetbank.

Detta kan man uppnå via en extern leverantör som sköter betalningshanteringen mot deras provision och avgifter. Bra exempel är DIBS, Payson eller Klarna. Dessa populära betallösningar skapar ett förtroende för din webbshop och då kan kunden känna sig trygg i sitt köp.

Du kommer behöva betala en processats per köp och i vissa fall en fast avgift. Men det är det värt, då betalningsföretagen alla risk om dina kunder skulle välja och inte betala. För du får du alltid betalt oavsett vad kunden väljer att göra.

3: Marknadsföring

Denna punkt är den viktigaste punkten om du vill ha kunder till din webbshop.

Sökmotoroptimering bör göras i bland annat produkttexterna och nyckeltexterna i din webbshop. Man vill att sökmotorerna skall uppfatta texterna i din webbshop korrekt och ge dig en så bra placering bland sökresultaten hos sökmotorn.

Google AdWords och Google Shopping är annonser som är jättebra i det syfte att du kan välja att visa annonser av dina produkter när någon letar efter just det du har att erbjuda.

Sociala medier såsom t.ex. Facebook kan också användas för att marknadsföra din webbshop och produkter till kunder som är intresserade av just ditt område.

HaWebb erbjuder

Vi erbjuder plattformen WordPress och E-handelslösningen WooCommerce samt betallösning från DIBS

Är du redo att starta din webbshop? Vill du ha hjälp? Kontakta mig så får du en offert.

Hanna Hansson

Webbdesigner/Ägare

0736-229060

 info@hawebb.se