En webbplats med bra webbdesign är när webbplatsen motsvarar både dina och besökarens behov. Oftast handlar det om att webbplatsen har en genomtänkt struktur och tilltalande information. Det handlar om att besökaren ska känna igen sig, antingen de surfar med surfplattor, dator eller mobil.
Webbplatsen ska också ge ifrån sig ett budskap och en bra webbdesign fångar budskapet och sprider det till besökaren.
Grundbegrepp
Layouten är på det sätt som texten och bilderna är anordnade. På webben är det viktigt att underlätta för besökaren och visa den information som besökaren söker. Det inkluderar att bibehålla balansen konsekvent och integriteten i designen.
Färgvalet beror på företagets grafiska profil men också beroende på vilken känsla som företaget vill att besökaren ska få.
Grafiken innehåller hjälper till att förbättra webbdesignen och är logotyper, bilder, fotografier och ikoner. För bästa användarvänlighet ska dessa placeras lämplig plats samtidigt som de inte får överbelasta eller bli långsamma att ladda.
Teckensnitt kan förbättra en webbdesign men i de flesta fall används de i företagets grafiska profil.
Innehåll och design ska fungera tillsammans för förbättra webbplatsen budskap. Texten ska vara relevant och användbar för besökaren samt även optimerad för sökmotorerna.
Användarvänlig webbdesign
Förutom grundläggande delarna i en webbdesign som gör en webbplats vacker och visuellt övertygande måste den även vara användarvänlig. Det kan åstadkommas med följande delar.
Navigeringen: Menyer och andra navigeringsverktyg måste anpassas efter hur användare besöker och söker på webbplatsen. Målet ska vara att besökaren enkelt kan surfa runt på webbplatsen och effektivt hitta informationen den söker.
Multimedia: Relevanta filmer och ljud kan ge besökaren mer information men också uppmuntra besökaren att stanna kvar på webbplatsen.
Responsiv webbdesign: Webbdesignen ska fungera i alla moderna webbläsare och enheter. Detta innebär att webbplatsen anpassar sig efter enheten som besökaren surfar med. Detta betyder att alla information som finns på webbplatsen kan kommas åt av besökaren oavsett vilken enhet de surfar med.
Interaktiv: Öka aktivt deltagande och engagemang genom att lägga till kommentarfält och opinionsundersökningar i designen. Konvertera användare från besökare till kunder med e-postformulär och anmälningar till nyhetsbrev.