Vad är SEO, sökmotoroptimering?
SEO är det du gör för att öka trafiken till din webbplats genom det organiska sökresultatet, dvs motsatsen till SEM, Sökmotorannonsering.
Hur fungerar en sökmotor?
I den här inlägget kommer jag att fokusera på hur Google och detta beror på att i Sverige så är det Google som används mest.
Nedan har jag lagt in ett YouTube-klipp som Google gjort som förklarar hur Google söker efter information. Titta på den, det är nyttigt!
I filmen berättar Matt att det finns tre saker som Google tar hänsyn till vid en sökning.
- Hur sidan är uppbyggd och innehållet.
- Kvaliteten på inkommande länkar beträffande mängd, relevans och kvaliteten från inlänkade webbplats.
- Användarbeetenden på webbplatsen
HTML
Som du hörde i filmen så söker Googles spindlar igenom din webbplats för att bedömma kvaliteten på innehållet. Spindlarna läser av HTML-koden och sparar informationen i Googles databaser. Vissa element är viktigare än andra och det är därför viktigt att förstå bakomliggande kod, HTML:en.
Läs mer om HTML på W3Schools webbplats
Innan det är dags att börja jobba med innehållet på sidan, dvs On-Page SEO måste du göra en sökordsanalys.
Sökordsanalys
Denna analys går ut på att ta reda på hur människor söker relaterat till din webbplats på Google.
Så här gör du:
[1] Sökord och sökfraser
- Skriv ned webbplatsens syfte och företagets verksamhetsområde.
- Gör en lista på produkter och tjänster. Skriv ned så många begrepp/termer, kategorier som du kan komma på.
[2] Samla data
Använd Google Search Console och samla in data om dina sökord/sökfraser.
[3] Hur gör konkurrenter?
Sök på konkurrenter och studera deras webbplatser. Vilka sökord använder de? Kan du applicera dessa på din webbplats?
[4] Sökordsplaneraren
Mata in dina sökord i Sökordsplaneraren och använder dig av att få förslag på relaterade sökningar.
[5] Exportera
Exportera resultatet till en Excel-fil. Ta bort de sökord som inte är relevanta för webbplatsen och spara de övriga. Kategorisera likartade sökord tills alla sökord har en tillhörande kategori.
[6] Mät sökvolym
Med den rensade listan kan du nu mäta sökvolym samt konkurrens i Sökordsplaneraren. Exportera datan till ett excel-ark och du har en lista på relaterade begrepp. Dessutom har du en uppskattning på hur många som söker på dina sökord/fraser per månad och på hur stor konkurrensen är vid annonsering.
[7] Prioritera
Prioritera sökord som enligt dig är mest lockande enligt relevans, sökvolym och konkurrens.
[8] Grattis!
Du är nu klar med din sökordsanalys!
Fortsättning följer så håll dig uppdaterad.