Vad är SEO?

Här kommer första delen om sökmotoroptimering.

Vad är SEO, sökmotoroptimering

Vad är SEO, sökmotoroptimering?

SEO är det du gör för att öka trafiken till din webbplats genom det organiska sökresultatet, dvs motsatsen till SEM, Sökmotorannonsering.

Hur fungerar en sökmotor?

I den här inlägget kommer jag att fokusera på hur Google och detta beror på att i Sverige så är det Google som används mest.

Nedan har jag lagt in ett YouTube-klipp som Google gjort som förklarar hur Google söker efter information. Titta på den, det är nyttigt!

I filmen berättar Matt att det finns tre saker som Google tar hänsyn till vid en sökning.

  1. Hur sidan är uppbyggd och innehållet.
  2. Kvaliteten på inkommande länkar beträffande mängd, relevans och kvaliteten från inlänkade webbplats.
  3. Användarbeetenden på webbplatsen

 

HTML

Som du hörde i filmen så söker Googles spindlar igenom din webbplats för att bedömma kvaliteten på innehållet. Spindlarna läser av HTML-koden och sparar informationen i Googles databaser. Vissa element är viktigare än andra och det är därför viktigt att förstå bakomliggande kod, HTML:en.

Läs mer om HTML på W3Schools webbplats

Innan det är dags att börja jobba med innehållet på sidan, dvs On-Page SEO måste du göra en sökordsanalys.

Sökordsanalys

Denna analys går ut på att ta reda på hur människor söker relaterat till din webbplats på Google.

Så här gör du:

[1] Sökord och sökfraser

  • Skriv ned webbplatsens syfte och företagets verksamhetsområde.
  • Gör en lista på produkter och tjänster. Skriv ned så många begrepp/termer, kategorier som du kan komma på.

[2] Samla data

Använd Google Search Console och samla in data om dina sökord/sökfraser.

[3] Hur gör konkurrenter?

Sök på konkurrenter och studera deras webbplatser. Vilka sökord använder de? Kan du applicera dessa på din webbplats?

[4] Sökordsplaneraren

Mata in dina sökord i Sökordsplaneraren och använder dig av att få förslag på relaterade sökningar.

[5] Exportera

Exportera resultatet till en Excel-fil. Ta bort de sökord som inte är relevanta för webbplatsen och spara de övriga. Kategorisera likartade sökord tills alla sökord har en tillhörande kategori.

[6] Mät sökvolym

Med den rensade listan kan du nu mäta sökvolym samt konkurrens i Sökordsplaneraren. Exportera datan till ett excel-ark och du har en lista på relaterade begrepp. Dessutom har du en uppskattning på hur många som söker på dina sökord/fraser per månad och på hur stor konkurrensen är vid annonsering.

[7] Prioritera

Prioritera sökord som enligt dig är mest lockande enligt relevans, sökvolym och konkurrens.

[8] Grattis!

Du är nu klar med din sökordsanalys!

Fortsättning följer så håll dig uppdaterad.