Att synas på sociala medier
Enligt Svenskarna och Internet 2016 använder nästan 80 % av svenskarna sociala medier och i åldersgruppen 36-45 år använder nästan hälften professionella nätverk som LinkedIn. Det är därför viktigt att ta fram en strategi för hur företaget ska synas på de olika medierna.
Följande bör finnas med i strategin för att synas på sociala medier:
- Syfte
- Målsättning
- KPI:er (=nyckeltal som används för att mäta effektivitet hos en verksamhet)
- Kanalval, dvs vilka medier som ska användas
- Innehållsstrategi, vad som ska delas på medier
- Budget
- Ansvarsfördelning
Att synas på sociala medier innebär inte bara att annonsera på Facebook utan det finns så mycket mer som ett företag kan göra för att öka sin digitala närvaro på internet. Det är även viktigt att ni får en bra bild av vilka metoder, tillvägagångssätt och kanaler som finns tillgängliga. Bekanta er med begrepp som Social selling, Content Marketing, Marketing Automation, Display- och retargeting-annonsering, sökordsannonsering, sökmotoroptimering och Inbound Marketing.
Kan jag hjälpa till?
Verkar det överväldigande? Lugn, jag hjälper dig. Klicka här för att få en kostnadsfri offert!